Vuosikertomus 2023

Energian myynti-, siirto- ja verkkoliiketoiminta

Kehitystä ja haasteita

Jylhän Sähköosuuskunnan sähköenergiahankinnat olivat kuluneen vuoden aikana 190,1 GWh. Tämä on reilu 13 % enemmän edelliseen vuoteen verrattuna.

Oman verkkoalueen kulutus pysyi lähes samana kuin edellisvuotena eli 71,1 GWh, laskua 0,5 % ja oman verkon ulkopuolinen myynti oli 116,7 GWh, kasvua viime vuodesta 25 %.

Omaa vesivoimatuotantoa Jylhänkoskesta heikensivät loppuvuodesta tapahtuneet laiterikot. Tuotantoa kertyi vuoden aikana 1,158 GWh, tiputusta edellisvuoteen 23 %.

Jakelualueemme siirtotehon huippu 15,668 MW mitattiin maanantaina 27. päivä marraskuuta klo 11–12. Pakkasta oli tuolloin -19 astetta. Mitatun huipputehon käyttöajaksi muodostuu 4 608 h.

Jakeluverkon rakentamisen ja kunnossapidon näkökulmasta mennyt vuosi oli työntäyteinen ja mukaili viime vuosien rakennus- ja kunnostustahtia. Isoimpina verkkoa ja sähkönjakelun varmuutta parantavana toimenpiteinä oli Kauhavan keskustan 20 kV maakaapelointi ja pylväsmuuntajien korvaaminen puistomuuntamoilla.

Tämä tulee näkymään ensi kesänä, kun vanhat ilmalinjat poistuvat tienvarsilta. Toisena merkittävänä verkonparannuksen kohteena olivat vanhojen 1970-luvun jakokaappien järjestelmällinen uusiminen. Muutoksia tehtiin myös Kauhavalle aikoinaan sähköä toimittaneen 45 kV:n (nykyään 20 kV:n) ilmalinjaan, joka osittain korvattiin maakaapelilla. Tämän seurauksena tulemme purkamaan alkuvuodesta 2024 lähes 5 km ilmalinjaa pois peltojen keskeltä.

Rakentamisen ja kunnossapidon näkökulmasta mennyt vuosi oli työntäyteinen.

Energiaviraston uusi valvontamalli voi vähentää investointien määrää

Aikaisemmin tekstissä mainittu edellisvuosien tapainen rakentamis- ja kunnostustahti voivat olla uhattuina tulevaisuudessa Energiaviraston uuden valvontamallin myötä.

Uuden valvontamallin vaikutukset tulevat näkymään meillä pienellä viiveellä, mutta odotettavissa on investointien määrän väheneminen.

Isoimmat sähkönjakelijat ovat arvioineet uuden valvontamallin alentavan investointeja jopa 50–70 %. Lähes kaikki suomen energiayhtiöt ovat valittaneet markkinaoikeuteen uudesta valvontapäätöksestä, joten aika näyttää mikä on lopputulos.

Marko Taivainen
Käytönjohtaja