Kulutuksen seuranta

Jylhän sähköosuuskunnan asiakkaana saat käyttöösi sähkönkulutuksen tietoja tarjoavan kulutuksen seurantapalvelun.
Palvelussa voit seurata toteutunutta sähkönkulutustasi jopa varttitunnin tarkkuudella.
Näet kaikki Jylhän sähköosuuskunnan asiakkuuden käyttöpaikkasi, ja niiden kulutuksen tai -tuotannon seuranta on helppoa.

Uudistunut kulutuksen seuranta

2023-vuoden kesäkuussa julkaisimme asiakkaiden käyttöön uudistuneen kulutuksen seurannan osoitteessa energiaraportit.fi/jylhaos. Palvelusta löytyy sähkönkulutus- ja tuotantotiedot sopimuskohtaisesti.

Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisella käyttäjätunnuksella ja salasanalla, jotka käyttäjä määrittää ensimmäisellä kirjautumisella.
Ensimmäinen kirjautuminen tehdään vahvaa tunnistautumista käyttäen kuten verkkopankkitunnuksin.

Käyttäjälle näytetään käyttöpaikat ja niiden kulutukset niiltä sopimuksiltamme, jotka täsmäävät vahvan tunnistautumisen henkilötunnukseen.

 

Usein kysytyt kysymykset (UKK)

”Miksi uusi palvelu?”

Uusi palvelu toimii varmemmin ja on keskitetympi muiden kulutustietoa käyttävien ohjelmistojemme kanssa. Palvelu on myös yhteensopiva sähkökaupan keskitetyn tiedonvaihdon yksikön kanssa.

Palvelu sisältää myös tiedot asiakkaiden sähkön tuotannosta sekä pientuotannoissa usein vaadittavan kulutuksen netotuksen tiedot.

Uutena ominaisuutena palvelusta löytyy myös kulutus- ja tuotantotiedot asiakkaittemme käyttöpaikoille, jotka ovat verkkoalueemme ulkopuolella.

Valtaosalta käyttöpaikoista mitataan varttisarjaa eli mittaustietoa 15 minuutin tarkkuudella, joka vaaditaan 2028 mennessä. Myös kulutuksenseurannasta löytyy nämä kulutustiedot 15 minuutin tarkkuudella.

Palvelu täyttää ja kykenee jatkossa täyttämään energia-alan toimijoita ohjaavien lakien ja säännösten vaatimukset.

Kaiken tämän seurauksen käyttäjillä on saatavilla reaaliaikaisempi ja laadukkaampi tieto.

Ilmasta otettu kuva metsä/järvimaisemasta

”Mikä on vahva tunnistautuminen?”

Vahvassa tunnistautumisessa käyttäjä tunnistetaan käyttäen pankkien verkkopankkitunnuksia, teleyritysten mobiilivarmennetta tai varmennekorttia. Palvelussamme vahvaan tunnistamiseen käytetään Telian palvelua, jossa toimii mobiilivarmenne sekä verkkopankkitunnukset.

”En voi suorittaa vahvaa tunnistautumista, mitä teen?”

Jos et omaa vahvaan tunnistautumiseen käytettävää tunnusta, ota yhteyttä niin selvitämme vaihtoehdot ja opastamme.

”Mitä määritän käyttööotossa käyttätunnukseksi ja salasanaksi?”

Molemmat tiedot ovat käyttänän itse määritettävissä tietyin rajoittein.

Käyttäjätunnukseksi käy yksilöllinen tieto kuten nimimerkki, sähköposti tai asianumero. Suosittelemme käyttämään tunnusta jonka on helposti muistettavissa.
Salasana tulee olla vähintään 8 merkkiä pitkä ja sisältää isoja ja pieniä kirjaimia sekä numeroita. Erikoismerkkien sisällyttäminen ja palvelulle uniikin salasanan käyttö on suositeltavaa.

”Mitä teen, jos salasana tai käyttäjätunnus unohtuu?”

Unohtuneen salasanan pääsee vaihtamaan ’Salasana unohtunut?’ linkistä, syöttämällä käyttäjätunnuksen ja painamalla ’Lähetä’.
Salasanan vaihtolinkki lähetetään käyttäjätietoihin annettuun sähköpostiin.

Unohtuneen käyttäjätunnuksen pääsee tarkistamaan, käyttäen ’Kirjaudu tunnistautumalla’ valintaa. Tunnistautumisen jälkeen käyttäjätunnus on nähtävillä oikean yläkulman oman nimen ja ’Käyttäjän asetukset’ valitsemalla.

”Miten voin vaihtaa käyttäjätietojani?”

Nimitiedot, sähköpostiosoite, puhelinnumero ja käyttäjänimi on muokattavissa palvelun oikean yläkulman oman nimen ja ’Käyttäjän asetukset’ näkymästä.

Salasanan vaihtaminen tehdään samaisen näkymän ’Turvallisuus’ välilehdeltä.

Muutokset päivittyvät vain energiaraportit.fi -palveluun. Jos haluat muuttaa yhteystietosi meidän asiakastietojärjestelmäämme, ota yhteyttä asiakaspalveluun.

”Miten voin poistaa tunnukset?”

Tunnukset voi poistaa palvelun oikean yläkulman oman nimen ja ’Käyttäjän asetukset’ näkymästä. Toiminto on nimeltään ’Poista käyttäjätili’.

Muutokset päivittyvät vain energiaraportit.fi -palveluun.

”Mistä löydän viime kuukauden kulutustiedon?”

Tarkat kulutustiedot löytyvät palvelun ’Energiaraportit’ -näkymästä. Tähän pääsee vasemman laidan valikon valinnalla. Pienemmillä ruuduilla selatessa valikko on piilossa ja tulee esiin vasemman yläkulman valikkopainikkeessa (kolme vaakaviivaa).

Energiaraportti näyttää avautuessaan kuluvan vuoden kulutuksen kuukausittain ja vertailun edelliseen vuoteen.
Tarkastelujaksoa (vuodet – päivät) ja tarkkuutta (kuukaudet – vartit) voi vaihtaa kahdella eri tavalla.

Näkymän diagrammin pilareita painamalla avautuu valittu kuukausi päivien tarkkuudella jne. Tarkastelujaksoa voi vaihtaa diagrammin oikeasta yläkulmasta löytyvistä nuolipainikkeista.

Tarkastelujakson ja tarkkuuden voi myös määrittää ylälaidan hakua käyttämällä. Tarkastelujakson ja muiden tarkentavien valintojen kentät saa esiin ’Lisävalinnat’ -painikkeella. Alla oleva diagrammi päivittyy valintojen mukaan ’Päivitä’ -painikkeesta.

”Näen vain yhden käyttöpaikkani tiedot. Missä muut ovat?”

Palvelu näyttää etusivun yhteenvedon sekä energiaraportit yhdeltä käyttöpaikalta kerrallaan. Näytettävän käyttöpaikan voi valita sivun ylälaidan ’Valitse käyttöpaikka’ -pudotusvalikosta. Käyttöpaikat listataan aakkosjärjestyksessä, joista ensimmäinen on valittuna sivun avautuessa.
Energiaraportti-näkymässä valinta aktivoituu ’Päivitä’ -painikkeesta.

Jos käyttöpaikkaa ei löydy pudotusvalikosta, katso seuraava kohta.

”En näe palvelussa tietoja. Mitä teen?”

Uusille käyttäjille näytetään käyttöpaikat ja niiden kulutukset niiltä aktiivisilta sopimuksiltamme, jotka täsmäävät vahvan tunnistautumisen henkilötunnukseen. Täten käyttäjän toimia tarvitaan usean asiakkaan nimissä olevien sopimusten tai yritysten nimissä olevien sopimusten osalta.

Käyttäjä voi lisätä puuttuvan käyttöpaikan, kun hänen tiedossaan on yrityksen tai ensimmäisen sopimusosapuolen asiakasnumero sekä henkilö- tai y-tunnus.

Lisää tietoa kohdassa käyttöpaikan lisääminen palveluun.

”Näen käyttöpaikkani kulutukset. Mistä löydän kustannustiedot?”

Kustannukset saa näkyviin aktivoimalla ’Kustannukset euroina’ -valinnan Energiaraportit-näkymästä. Valinta tulee esille oikean laidan ’lisävalinnat’ -painikkeesta.

”Miksi palvelussa ei näy mittarin lukemia?”

Valitettavasti emme pysty näyttämään lukemia kulutusseuranta palvelussa. Tähän on muutama hyvää syy, miksi näin.

Ensinnäkin tämä on teknisesti haastava toteuttaa tarpeeksi luotettavalla tavalla, ettei tule ristiriitaista tietoa.

Toiseksi ne kulutukset joilla laskutamme perustuvat suurimmalle osalle asiakkaista lukemien erotukseen, mutta se ei koske ihan kaikkia asiakkaitamme.
Nykypäivänä laskutuksen perusteena on myös netotettuja arvoja pientuotannon asiakkailla, jolloin lukemien erotus ei ole laskutettava kulutus vaan tätä vähemmän.
Tästä johtuen lukemien esittäminen palvelussa hämmentäisi useampaa käyttäjää, kun lukemaerotus ei täsmäisikään laskutettavaan kulutusmäärään.

Kolmantena haasteena ovat verkkoalueemme ulkopuolella sijaitsevat käyttöpaikat, joissa asiakkaallamme on myyntisopimus kanssamme. Heidän käyttöpaikoista emme saa lukemia vaan ainoastaan kulutuksia.

Palvelua käyttäville yrityksille

Yritystä edustavat ja tehtävään nimetyt henkilöt pääsevät katselemaan kulutustietoa. Palvelua käytetään henkilökohtaisin kirjautumistiedoin ja yrityksen käyttöpaikat lisätään palveluun tietoon oikeutetun yrityksen edustajan toimesta tai luvalla.

Henkilön on kirjauduttava palveluun tavanomaisin keinoin. Joillain tämä tarkoittaa olemassaolevaa käyttäjätunnusta, jolla palvelua käytetään myös henkilökohtaisten käyttöpaikkojen seurantaan. Toisilla palvelun käyttö koskettaa vain yrityksen tietojen katselua. Kaikista huolimatta käyttäjätunnus on henkilökohtainen ja henkilön ainut käyttäjätunnus. Tämä kannattaa huomioida tunnusta luodessa ja käyttöpaikkoja lisätessä.

Yrityksen käyttöpaikan lisäämisestä lisää kohdassa ’Käyttöpaikan lisääminen palveluun’

Käsi painamassa sähköpainiketta.

Käyttöpaikan lisääminen palveluun

Palvelun käyttäjä voi lisätä puuttuvan käyttöpaikan palveluun käyttäen ’Lisää puuttuvat käyttöpaikat’ toimintoa. Tämä löytyy helpoiten sivun oikean yläkulman talo-painikkeen (Näytä käyttöpaikat) takaa.

Käyttöpaikka lisätään syöttämällä henkilön tai yrityksen asiakasnumero ja henkilö- tai y-tunnus sekä tarvittaessa käyttöpaikkanumero. Asiakasnumero on nähtävissä sopimuksessa ja laskuissa. Jos sopimuksella on useita asiakkaita, palvelussa käytetään ensimmäisenä sopimuksessa ja laskuilla nimetyn tietoja. Asiakasnumeron voi tarkistaa asiakaspalvelusta.

Tietoja vastaavat sopimukset listautuvat ’Tietojen esikatselu’ painikkeesta. Jos tiedot ovat virheelliset, tietoja ei listata.
Listalta valitaan yksi tai useampi käyttöpaikka, jotka halutaan lisätä seurattavaksi. Tämän jälkeen valinta tallennetaan näkymän oikean yläkulman disketti-painikkeesta (Tuo valitut käyttöpaikat).

Käyttöpaikan poistaminen palvelusta

Käyttäjän lisäämät käyttöpaikat ovat poistettavissa palvelusta myös sivun oikean yläkulman talo-painikkeen (Näytä käyttöpaikat) näkymältä.
Näkymän ala-laidassa olevasta taulukosta valitaan poistettavan käyttöpaikan rivi, ja poisto suoritetaan taulukon oikean yläkulman roskakori-painikkeesta (Poista käyttöpaikka).

Sopimustiedon perusteella palvelussa automaattisesti näytettävät käyttöpaikat eivät ole poistettavissa nähtäviltä.

Tarvitsen apua palvelun käytössä

Opastamme yleisesti palvelun käytössä kaikkia yhteydenottokanavia käyttäen. Jos kysymyksesi koskee asiakastietoa tai kirjautumistunnuksia, ota yhteyttä tukeen. Laitekohtaisissa haasteissa ja tilanteissa jossa lähitukea tarvitaan, voitte asioida toimistollamme.

Yhteystiedot

Kysymykset, palaute ja vikailmoitukset
jylhan.sahko( at )jylhaos.fi
Palautelomake

Käytön tuki, asiakaspalvelu
arkisin klo 7.30–15.30
06 434 6300
Ratatie 21, Kauhava